->  Novosti 2008 >>> 16.5.2008.: društvo Neretvana,predavanje dr Jure Radića

 

Društvo Neretvana u Zagrebu
Zagreb, 10.5.2008.g. (tekst i foto Marko Marušić)

Zagrebačko DRUŠTVO NERETVANA  organiziralo je predavanje gospodina Jure Radića na temu "Prometno povezivanje juga Hrvatske". Pred prostorijama društva okupio se veliki broj Neretvana. Uz neizbježnu travaricu i suhe smokve proćaskalo se o svemu po malo a o Neretvi ponajviše. Nazočnima se prvi obratio profesor  Zdravko Kapović najavivši dr.sci Juru Radića direktora IGH-a, koji odmah na početku objasnio da će prometno čvorište u Neretvi nakon „Zagrebačke zvijezde“ i županjskog čvorišta biti treće u Hrvatskoj po veličini i važnosti. Auto cesta svojim prolaskom kroz pojedina područja po statistikama utječe na razvoj i do 50 kilometara od sebe, tim riječima je obrazložio dosadašnju izgrađenu trasu Dalmatine s tim da će ona svojim većim dijelom biti dio buduće Jadranske autoceste. Od čvorišta Ploče 1 do Dubrovnika postojale su tri opcije od kojih je jedna od Neretve preko Gabele išla teritorijem BiH, druga je Nakon prelaska  doline Neretve i Neuma do Slanog išla uz samu granicu te tada nastavljala teritorijem BiH a treća opcija koja se za sada drži izvjesnom nakon prelaska Neretve i Neuma pratila bi u nekoliko stotina metara današnju magistralu sve do Osojnika pred Dubrovnikom.

Na pitanja kako i gdje će se premostiti Neretva rekao je da taj detalj još nije razrađen te da će se nastojati izvesti nešto atraktivno. Na kraju se dotakao mosta Komarna- Pelješac ustvrdivši da se sve radnje odvijaju po planu i pokazao je konačno projektno rješenje koje je rađeno nakon uvjetovanja susjedne BiH naglasivši da su ovim rješenjima zadovoljeni svi međunarodni normativi. Zbog mjesta gdje se gradi, uzevši u obzir otežavajuće uvjete kao što su more, tlo (muljevito) dubina ( 27 m), vjetar (30 m/s, na Maslenici je 40/m/s) te sezimološki  najaktivnije područje u hrvatskoj, nakon gotovo 40 raznih varijanti ovaj konačni izgled, kada se izgradi biti će drugi u Europi ovješeni a prvi po veličini koji se trenutno rade.

Evo i nekih specifičnosti:

-         Zbog muljevitog tla , razmaka nosača i visine mosta temelji će se bušiti 70 metara od dna (ne od površine kako su neki objavili).

-         Čelični stupovi bit će najveći takve vrste u Europi.

-         Dva srednja ovjesna stupa ukupno će biti visoka 176 metara (od dna temelja do vrha, a ne od morskog dna kako su neki objavili) i bit će najveći takve vrste u Europi.

-         Most će biti četverotračni sa barijerom između suprotnih smjerova.

 Most bi se gradio četri godine a paralelno s njim gradila bi se i brza cesta preko Pelješca do područja Dola gdje bi se spajala na buduću Jadransko –Jonsku auto-cestu. Pelješac bi se presjekao sjever – jug i nastavio južnom stranom sve do Stona. Gospodin Radić još je obrazlagao zašto most a ne podmorski tunel ili ponton.  Naime ove druge dvije verzije su možda jeftinije u izgradnji ali gledajući dugoročno, trošak njihovog održavanja koji je nekoliko puta skuplji zbog čega je data prednost mostu. Na kraju izlaganja nazočni su postavljali razna pitanja te nakon završetka domaćin je počastio nazočne priganim gavunima i srdelama, a naravno bilo je i domaćeg vina.

klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje
klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje
klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje klikni za uvecanje