www.vid.hr - 24.12.2010.

STARI BOŽIĆNI OBIČAJI U ŽUPI VID

 

Prije (uoči i poslije II.sv. rata) u Vidu nije bilo ponoćke na Badnji dan, već se slavila sveta misa u crkvi ujutro na Božić. Uoči Božića, u tanjur bi se sijala pšenica koja naraste do blagdana i stala bi pored jelke. Taj dan se kuće, staje i konobe kite grančicama bršljana. Isti dan se kiti božićno drvce-jelka, usičeni bor koji stoji do Tri Kralja (vodokršće) i blagoslova kuća.

Domaćin kuće, prije Božića, pripremi badnjake, tj. dva - tri deblja komada drva od duba, dužine oko metar. Na Badnju večer unese ih u kuću, govoreći na vratima "Hvaljen Isus, dobro vam došla Badnja večer", a ukućani mu odgovaraju: "I s tobom bogda zajedno". Dok bi tako nosio, ukućani bi ga posipali pšenicom, a on bi govorio: "rodila ti pšenica bjelica i vinova lozica". Potom badnjake stavi na ognjište gdje je već gorjela vatra i zapali da gore. Svi se potom rasporede oko vatre i griju se. Susjedi su međusobno čestitali badnje veče, te bi se pjevalo uz vatru, kao i  pucalo iz kubura, pušaka ili drugih naprava.

Na sam Božić, pred ručak, na stolu se zapali svijeća i stavi u krišku kruha. Potom se moli. Nakon molitve, najstariji član  uzme komad kruha te ga umoči u vino i ugasi svijeću pritom govoreći: "kako se istrni ova svića, tako se i svako zlo istrnilo". Tu istu krišku kruha dao bi svakom ukućanu da jede. Kažu da je to blagoslov. Nakon toga se  ruča (tada je glavno jelo bilo zelje sa slaninom, a za Svetog Stjepana slanina s manistrom, dakako nije svugdje bilo isto, netko je imao i bogatiji meni).

 U stara vremena (prije i poslije II.sv. rata) jelo se iz jedne zdjele, drvenim posuđem, a pilo iz bukara. Božić je obiteljski blagdan, slavi se u krugu obitelji, ne ide se u goste. Nakon Božića, je blagdan Svetog Stjepana (26.prosinca) kad je misa u Vidu, a za Svetog Ivana (27.prosinca) misa je na Dragoviji. Ta tri dana u selu bi, nakon mise bilo kolo, te su se pjevale božićne pjesme. Isto bi veselje bilo i na Novu Godinu. Sviralo se na frulu, usnu harmoniku (cvintaru). Po mjesnim konobama pilo se vino, koje je tada bilo glavno piće. Na Tri Kralja je misa i blagoslov vode koju mještani nose kući i s kojom poslije  svećenik blagosivlje kuće i staje. Prilikom blagolova kuća na stol bi se stavila čaša blagoslovljene vode sa grančicom ružmarina, kojom svećenik blagosivlje kuću i ukućane.

 

Žarko Markota, 1998.g.

 

 
 

Članak iz Dubrovačkog vjesnika od 24.12.2010.: