|

|
->
List župe
->
Broj 6 >>>
Sijelo i svadbeni običaji
1/2
Sijelo i svadbeni običaji
Žarko Markota
Djevojke bi prije svećeniku za Božić donosile po
brime drva. Kako je bilo malo konja i magaraca, žene bi sebi na leđima
nosile iz brda drva, grm za stoku, travu, burila s vodom i đubar u maži za
pognojiti lozu.
Djevojke bi se međusobno pomagale u nekim
radovima (kao npr. nositi stajski gnoj u vrećama u polje ili nositi
pržinu-jer nije bilo kamiona). Tako bi jedna pozvala prijateljice da joj
pomognu, a zauzvrat bi ona vraćala tj. pomagala njima drugi put kad
zatreba. Navečer, nakon tog posla, domaćica bi im spremila večeru,
najčešće suvi fažol i manistru. Tako je nastala i pjesmica: "I ako je
baba bona, (bolesna) može jesti makarona". Kad bi seoski momci
saznali da se negdje sprema večera (nakon takvog zajedničkog posla)
dolazili bi na druženje tj. sijelo nakon večere. Tada nije bilo
kafića, već bi se omladina skupljala po pojedinim kućama gdje bi se
zezali, pričalo razne zgode, plesalo i pjevalo.
Najčešća igra (vrlo omiljena zbog zezanja i
posljedica) bila je "Tovar gre". Igralo se tako da bi se netko
okrenuo ustranu a drugi bi pokazivao prstom"šarajući" po prisutnima i
govorio: "Tovar gre". Okrenuti (ili zatvorenih očiju) bi odgovarao:
"Neka gre", sve dok ne kaže: "Zaveži ga tu." Tad bi onaj
tko je upirao prstom, pitao: "Šta mu daješ osude?", a (okrenuti) bi
rekao: "Osudu", npr. Često: "Neka poljubi …". Osoba u koju
je bio uperen prst dužna je izvršiti "osudu". Potom bi se ta osoba
okrenula i odgovarala, a onaj tko je dotad bio okrenut sad bi upirao
prstom. I tako redom cijelu večer. Poslije bi momci, svaki svoju curu
otpratio kući. Isto tako kad bi netko imao kukuruza za komušanje klipa,
što je bio još jedan razlog ili izlika za skup, pozvao bi ostalu omladinu
na sijelo navečer. Usput bi domaćinu uradili korisno a ujedno bi se
i družili. Tako naši stari kažu da je tad bilo veselije nego danas, jer bi
se međusobno više družili te bolje zabavljali i veselili nego današnja
omladina koja "manta" po kafićima i "zuri u prazno". Kad bi bio dernek u
selu, djevojke bi morale doći kući za vidila.
Kad bi momak hodao s curom to bi zvali
ćosanje. Ćosalo se najviše dok se ovce čuvalo. Dok bi ćosali,
momak ne bi smio stati blizu (1m) djevojke niti je dirati i ljubit (bar ne
javno, jer je bila velika sramota ako ih netko vidi, a za takvu djevojku
bi pričali da je nepoštena). Kad bi joj došao u kuću, to bi značilo da će
je sigurno oženiti. Neki bi roditelji i birali sinu djevojku, tj. buduću
ženu koju je morao ženiti, i to uglavnom međusobno imućnije obitelji.
(Tako bi bila uzrečica: "Ženi se od kuće (ugledne), da je gora od kučke
nadoći će". Nekima bi išlo i više momaka a ona bi izabrala onog koji
joj se najviše sviđa (ili bogatijeg). Nekoj djevojci, roditelji bi branili
da se uda za nekoga, koga ona hoće, ili bi je namjenili tj. davali drugom
koji je bogatiji ili iz kuće na dobrom glasu. Takve bi se najčešće
ujagmile tj. "pobjegle" k onome koga vole, prije vjenčanja i
nastavile živjeti s njim tj. budućim mužem. To je prije također bila
velika sramota za obitelj iz koje je otišla. Bilo je i slučajeva da ima
više udvarača i da joj je prijetila opasnost da je jedan nasilu odvede, a
ona bi "utekla" onom koga najviše voli tj. "ujagmi se". Momci su
najčešće jagmili djevojke iz drugog sela. Bilo je slučajeva da bi
se momci potukli radi djevojke. Jedan takav slučaj je kad se više momaka
potuklo zbog jedne djevojke, kojom prilikom je ubijen Andrija Ramić-Andraš
pok. Mije. U tučnjavi je udaren kamenom u glavu i poslije je od
zadobivenih ozljeda umro u bolnici u Mostaru.
Tada je u narodu bio običaj da se momak ženi iz
svog mjesta, ako u svom selu ne može naći djevojku onda nije dobar, jer
narod kaže "Koji se momak oženi iz drugog sela, taj je sirotinja, lin i
nije dobar". Isto bi tako rekli i za djevojku ako ode u drugo mjesto.
Ako se neka nije mogla udati, rekli bi da ne valja, takva bi postala
usidjelica. Narod kaže: "Nije kome je određeno, već kome je osuđeno".
Djevojke bi prije pjevale: "Sva bi sela za dva sela dala za rođeno i
osuđeno". Tako su priče da su u doba Turaka, momci jagmili
lijepe Turkinje, koju bi na silu odveli i pokrstili, a neki bi se na to
šalili: "Prije Fata a sad Kata". Tako su i Turci otimali naše
djevojke.
Rijetke su bile ženidbe između bogatijih i
siromašnih. Ako bi neka cura bila lijena i neradišna ta bi se slabije
udavala. Većinom su parovi bili iz istog sela ili župe, a pir bi najčešće
bio po Svim svetima (početkom studenog) ili o Novoj godini i Uskrsu i to
nedjeljom.
Prije svadbe, mladoženjini roditelji, stric i
strina ili neko od bliže rodbine idu na zaruke (kaže se da idu na
prsten ili ugovor) kod mlade, dok sam mladoženja ne bi išao.
Tu se dogovore kad će biti svadba, koliko svatova, koga će mlada darovati
i ostalo. Mladoženja i njegova obitelj birala je kumove (muške). Ako je
mladoženja imao zetove oni bi bili kumovi mladoženji i mladoj (ako je imao
više zetova, stariji bi bio kum mladoženji a mlađi nevjesti. Ako nije imao
zetova, mladenci (ili obitelj mladoženje) bi našli po želji kumove koji
nisu bili od svojte.
Nakon toga mladenci idu kod svećenika gdje se
upišu za vjenčanje. Svećenik bi nedjeljom preko mise s oltara tri
nedjelje zaredom, uoči pira, čitao proloncije. Ako bi netko znao za
kakvu zapreku budućim mladencima bio bi dužan to reći svećeniku (uglavnom
se to odnosi ako su mladenci u nekom rodbinskom odnosu a da to i ne znaju
ili je netko već crkveno vjenčan). Za djevojku koja se ujagmila,
proloncije se ne bi čitale preko mise, već se napiše na papir (uz
napomenu da je to prva, druga i treća napovijed) i objesi na zid blizu
ulaza u crkvu. Nekima koji su bili moćniji ili kako narod kaže "obrčniji",
u tom bi se slučaju čitalo s oltara pa je narod protestirao kako pojedinci
imaju tu privilegiju.
Sa prvom proloncijom bi se zvali svati,
uglavnom rodbina. Ako se zove kućom tada idu muž i žena u svate, ako se ne
zove kućom tada dolazi samo jedan tj.muški član iz te kuće (tj. glava
kuće). Pozvanima se rekne kad će biti svadba te u koliko sati treba doći.
Svata bi bilo većinom od 12-15, najviše 18. Za te bi rekli da su bili
veliki svatovi. Zanimljivo je što su svati bili samo rodbina
mladoženje, a od mlade bi došla samo braća i sestre i rođaci tek navečer
tj. jabučari, -ako ih mladoženja pozove.
Mobilija
tj. mladenkina dota, vozila bi se prije svadbe da se ruvo (razna
roba i posteljina) može pospremiti (uglavnom nedjeljom tj. dan prije, dok
u novije vrijeme ide četvrtkom). Majka bi, inače, kupila kćeri ruvo
čim se ona zacuri. Plela bi joj bičve i terluke te torbu i uža, sukance,
gube i đempere.
Po mobiliju idu diverovi i
djeveruša (sestra ili prva rodica) tri dana prije svadbe. Diverovi su
bili braća ili prvi rođaci od mladoženje (i to 3-4). Kad oni dođu
po mobiliju kod mlade, tu bi bilo jela i pića za gošćenje. Nakon
toga kad oni pođu, (mlađi) brat od mlade sjedne na škrinju (baulu)
a diverovi mu daruju kapu, majci zepe (tadašnje kućne
papuče) a ocu mlade košulju. Roditelji mlade taj dan pozovu i svoje
prijatelje i rodbinu na ručak a vjenčanje je bilo sutradan tj. u
ponedjeljak (netko bi imao svadbu i nedjeljom).Tako je bilo -do negdje
1962.g. Mobilija se prevozila konjima (kolima) ili lađom (ako je
bilo isto blizu rijeke). Kod mladoženje bi drugi čekali mobiliju a uz put
se slavilo pucajući iz kubure ili puške. U mobiliji bi bile
slijedeće stvari: drvena škrinja crne boje (oko 1m duga, širine oko
60 cm i visine oko 60 cm). Neke škrinje bile su ukrašene tj. izrezbarene
(ako je mlada bila iz bogatije obitelji). Poslije su mlade umjesto škrinje
nosile baul ili komodu, a netko i komoćin ili kantunal
od orahova drveta i izrezbaren ukrasima. Kudilja sa vunom i
pouz za vunu te vreteno. Kudilja je uglavnom bila izrezbarena. Pouz je bio
od ovčije mišine, širine oko 10 cm i dužine oko 1 m. Uzica je bila otkana
od pređe i okićena pređom a uže je bilo našarano i okićeno te je imalo
kitu na kraju. Kosorača, sikiru i sadak više komada.Torba,
vriće od vune, opanke i ostalo ruvo od obuće i odjeće.
Kušini (jastuci), sukanac od vune gube od vune,
krpe, kova za robu, prtva, očenaši te ostalo za
osobnu upotrebu. U mobiliji su išli i darovi za svate: bičve i teluke
zavezani u šudar. Sa mobilijom mlada bi momku poslala košulju i bijeli
cvijet. To se potom raspremi a krevet se namjesti za mladence.
Na dan vjenčanja, u vrijeme kad im
je rečeno dolaze svati, a prima ih otac mladoženje tj. kućni domaćin
ujedno preuzima prinos koji donesu. U prinosu se donosi (uglavnom dan
prije) kruh ispod peke, demežana vina (od 5 ili 10 litara), kokoše ili
drugo. Janjci, likeri, sokovi, torte uglavnom su se nosili tek negdje iza
1948.godine. Kad se svi svati skupe te im se odrede imena, stavljaju im se
cvjetovi koje oni plaćaju. Vrlo stari običaj je bio da svatovi nose preko
ramena lentu s hrvatskom trobojnicom. Zadnji svatovi, koji su nosili
trobojnicu u našoj župi, su kad se ženio Mirko Musulin sa Dragovije. Tad
su trobojnicu nosili mladenci i diverovi. Roditelji od mladoženje ne idu
sa svatima u crkvu na vjenčanje. Prilikom odlaska svatova po mladu, majka
mladoženje škropi ih kršćenom vodom, kao i majka od mlade kad pođu u
crkvu. Običaj je također bio kad se ide u svate da se svakom svatu kao i
mladencima zamota i stavi u džep 3 zrna kršćene soli i 2 lista masline
te malo kalandorske sviće da ih zaštiti od uroka putem. Tako su stari
ljudi govorili: "Ne trči ispred svata jer je urok namjenjen mladoj, a
tko stane na urok ostaće nakazan!" Tako je bila stara priča, da je
jedno žensko dijete trčalo ispred svata te palo i ostalo sakato i nakazno.
Stranica 1
>> 2
na
vrh |

|